WERSJA SKRÓCONA POLITYKI I STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM – DLA UCZNIÓW PONIŻEJ 18 R.Ż.
PAMIĘTAJ! KAŻDY MA PRAWO DO POSZANOWANIA SWOJEJ GODNOŚCI
JEŚLI doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego ucznia, powiedz o tym komuś dorosłemu: wychowawcy, pedagogowi, psychologowi, dyrektorowi szkoły, nauczycielowi, innemu dorosłemu, który jest dostępny na terenie szkoły.
PROFESJONALNĄ POMOC ZNAJDZIESZ RÓWNIEŻ TUTAJ:
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12
Kryzysowy Telefon Zaufania dla osób przeżywających kryzys emocjonalny: 116 123
Telefon alarmowy: 112
I. PROCEDURY INTERWENCJI ORAZ OSOBY ODPOWIEDZIALNE – ZASADY OGÓLNE
Zagrożenie Twojego bezpieczeństwa może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania. W naszej szkole przyjęto następującą kwalifikację zagrożeń:
1) popełniono przestępstwo na Twoją szkodę (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, pobicie, przemoc psychiczna);
doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (takiej jak np. poniżanie, ośmieszanie);
doszło do zaniedbania Twoich potrzeb życiowych (np. higieny, zdrowia);
doszło do cyberprzestępstwa na Twoją szkodę;
Poniżej znajdziesz procedury postępowania w przypadku podejrzenia lub ujawnienia działania na Twoją szkodę przez:
pracownika, inną osobę dorosłą (np. wolontariusza, praktykanta);
rodziców, opiekunów prawnych i faktycznych;
innego małoletniego lub pełnoletniego ucznia.
II. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO PRZEZ PRACOWNIKA SZKOŁY LUB INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ PRZEBYWAJĄCĄ NA TERENIE SZKOŁY
W przypadku stwierdzenia faktu krzywdzenia małoletniego przez pracownika, dyrektor podejmuje następujące działania:
1) przeprowadza rozmowę z pracownikiem w celu ustalenia: jego stanowiska wobec stawianego mu zarzutu krzywdzenia oraz uzyskania wyjaśnień w sprawie;
2) przeprowadza z poszanowaniem godności i intymności rozmowę z Tobą (przy udziale psychologa) i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o Twojej sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej), w szczególności z Twoimi rodzicami; stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na Twoje zdrowie psychiczne
i fizyczne; ustalenia są wpisywane do Karty interwencji i planu pomocy dziecku;
3) przeprowadza rozmowę z Twoimi rodzicami przedstawiając plan pomocy dziecku w szkole, przy udziale pedagoga lub psychologa szkolnego;
4) przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania Polityki ochrony;
5) podejmuje w stosunku do nauczyciela lub pracownika działania dyscyplinujące wynikające odpowiednio z Karty Nauczyciela (powiadamia Rzecznika dyscyplinarnego przy wojewodzie) lub z Kodeksu pracy;
6) w przypadku, gdy wobec Ciebie popełniono przestępstwo dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury wzór zawiadomienia znajduje się w załączniku nr 9 do niniejszej Polityki ochrony.
III. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO PRZEZ RODZICA
W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że jesteś krzywdzony przez rodziców, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji pedagogowi, psychologowi lub
W przypadku, gdy zgłaszającym krzywdzenie jesteś Ty sam, pracownik szkoły przyjmuje informację, zapewniając Ci dyskrecję poprzez wysłuchanie Ciebie bez świadków. Z rozmowy sporządza notatkę służbową i informuje o tym pedagoga/psychologa.
Pedagog / psycholog przeprowadza z Tobą rozmowę, a także z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu. Stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne.
Jeżeli rodzice są osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy, pedagog/psycholog przeprowadza z nimi rozmowę na temat konsekwencji stosowania przemocy wobec swojego dziecka oraz o obowiązkach prawnych szkoły, m.in.: wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”. Informuje rodziców o możliwościach podjęcia leczenia i udziale w programach dla osób stosujących przemoc.
Pedagog / psycholog dokonuje diagnozy Twojej sytuacji i potrzeb oraz sporządza Kartę interwencji i plan pomocy dziecku, który uwzględnia sposoby zapewnienia Tobie bezpieczeństwa oraz opis wsparcia, jakie szkoła może Ci zaoferować.
W przypadku podejrzenia, że doświadczasz jednorazowej przemocy fizycznej, przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (np. niestosowne komentarze), przy braku współpracy rodziców lub powtarzających się przemocy pedagog/psycholog wszczyna procedurę Niebieskiej Karty oraz analizuje możliwość złożenia wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka.
Na każdym etapie pedagog/psycholog oraz wychowawca monitorują Twoją sytuację dziecka, udzielając Ci wsparcia i organizując pomoc stosownie do Twoich potrzeb.
W przypadku podejrzenia, że Twój rodzic zaniedbuje Twoje potrzeby lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, rodzina stosuje przemoc wobec dziecka, dyrektor informuje właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie oraz sąd rodzinny. Pedagog /psycholog mają możliwość wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
W przypadku podejrzenia, że doświadczasz krzywdzenia z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub / i zagrożone jest Twoje życie nauczyciele, szkolni specjaliści lub pracownicy szkoły niezwłocznie poinformują odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), np. dzwoniąc pod numer 112. Wypełniają też „Kartę interwencji i plan pomocy dziecku”.
W przypadku podejrzenia, że doświadczasz krzywdzenia innymi typami przestępstw, dyrektor składa pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji ww. instytucji.
IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ RÓWIEŚNIKÓW
W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że jesteś krzywdzony przez innego ucznia szkoły, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy.
W przypadku, gdy zgłaszającym krzywdzenie jest małoletni uczeń, pracownik szkoły przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu w razie potrzeby poprzez wysłuchanie go bez świadków.
Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga/psychologa i w jego obecności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz osobno z uczniem/uczniami podejrzanymi o krzywdzenie.
Pedagog/psycholog sporządza „Kartę interwencji i plan pomocy dziecku”.
Na każdym etapie pedagog/psycholog oraz wychowawca klasy monitorują Twoją sytuację przy współpracy z Twoimi rodzicami.
W przypadku podejrzenia krzywdzenia Ciebie przez innego małoletniego ucznia ze szkoły (np. na zajęciach) pracownik szkoły, nauczyciel lub pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę z uczniem podejrzewanym o krzywdzenie oraz z jego rodzicami, a także oddzielnie z osobą pokrzywdzoną. W trakcie rozmów dążymy do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Ustalenia są wpisywane do „Karty interwencji i planu pomocy dziecku”.
W przypadku podejrzenia, że doświadczasz krzywdzenia z uszczerbkiem na zdrowiu przez rówieśnika, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest Twoje życie pracownik, który otrzymał taką informację powinien:
zawiadomić sąd rodzinny o możliwości popełnienia przestępstwa przez nieletniego (jeżeli sprawa dotyczy małoletniego w wieku 13 – 17 lat);
zawiadomić sąd rodzinny o wszczęcie postępowania o demoralizacji małoletniego (osoby krzywdzącej).
W przypadku podejrzenia, że doświadczasz ze strony innego małoletniego ucznia powtarzającej się przemocy fizycznej lub przemocy psychicznej, dyrektor rozważa złożenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację sprawcy przemocy.
9. Z Twoimi rodzicami zostaje opracowany „Plan pomocy dziecku”, włączając w ten plan sposoby odizolowania od źródeł zagrożenia.
V. ZASADY OCHRONY TWOJEGO WIZERUNKU
Szkoła zapewnia standardy ochrony Twoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Szkoła uznając prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę Twojego wizerunku.
Na publikację Twojego wizerunku na stronie internetowej szkoły, w oficjalnych mediach społecznościowych szkoły lub na potrzebę publikacji wizerunku w innych mediach niż szkolne (np. telewizja, radio, prasa, profile w mediach społecznościowych instytucji współpracujących ze szkołą) rodzice wyrażają pisemną zgodę. W razie braku zgody wizerunek nie jest publikowany.
Jeżeli Twój wizerunek stanowi element większej całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie Twojego wizerunku nie jest wymagana.
VI. ZASADY DOSTĘPU DO INTERNETU ORAZ OCHRONY PRZED SZKODLIWYMI TREŚCIAMI
Szkoła zapewniając małoletnim dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
Na terenie szkoły dostęp do internetu możliwy jest:
pod nadzorem nauczyciela na zajęciach;
bez nadzoru nauczyciela – na prywatnych telefonach uczniów oraz z prywatnym dostępem do Internetu (w ramach abonamentu operatora) podczas przerw międzylekcyjnych;
za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła.
Pracownik szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez małoletnich podczas lekcji.
Osoba odpowiedzialna za internet w szkole zapewnia, aby sieć internetowa szkoły była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie. Oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczonego pracownika w miarę potrzeb.
W sytuacji uzyskania informacji, że korzystałaś / korzystałeś na szkolnym stanowisku komputerowym z niebezpiecznych treści lub byłaś / byłeś na nie wyeksponowana / wyeksponowany, pracownik, który uzyskał takową informację przekazuje ją dyrektorowi, który aranżuje dla Ciebie rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.
Pedagog/psycholog przeprowadza z Tobą rozmowę na temat bezpieczeństwa w internecie.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska informację, że jesteś krzywdzona/y, podejmuje działania opisane w „Polityce ochrony”.