W roku szkolnym 2023/2024, po kilku latach przerwy odbyła się kolejna wymiana młodzieży ze szkołą partnerską w Lingen w Niemczech. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu nauczycieli, w szczególności Pani Elżbiety Dul oraz Pani Dobrosławy Karolski, przy współpracy z nauczycielami z Niemiec, udało się sfinalizować projekt tegorocznych spotkań w Lingen w dniach 07.-13.04.2024 r. i w Bielawie w okresie 21.-26.04.2024 r. Zarówno podróż, pobyt, jak i realizacja programu możliwa była dzięki finansowemu wsparciu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
———————–
Praktyka zagraniczna szansą na dobre zatrudnienie”
Obejrzyj materiał TV Sudeckiej
Od października 2020 r. w Zespole Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie realizowany jest dwuletni projekt pod tytułem „Praktyka zagraniczna – szansą na dobre zatrudnienie”. Finansowany jest w ramach programu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt zakłada odbycie dwutygodniowych praktyk zawodowych przez 60 uczniów branży informatycznej, fototechnicznej i energetyki odnawialnej w słonecznej Sevilli na południu Hiszpanii. Dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskiej wynosi ok. 115 tys. euro.
Realizacja projektu miała na celu rozwój kompetencji zawodowych uczniów, zwiększenie szansy na zatrudnienie w kraju i za granicą, poprawę znajomości języków obcych, wzrost świadomości wartości europejskich i funkcjonowania w społeczeństwie wielokulturowym a także wzrost motywacji zdobycia zawodu i ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych. Uczniowie wyjeżdżali na praktyki w trzech turach: w marcu i listopadzie 2021 r., oraz w marcu 2022 r.
Dwutygodniowe praktyki zawodowe umożliwiły uczniom zetknięcie się z rzeczywistym środowiskiem pracy w firmie zagranicznej. Organizacją praktyk w przedsiębiorstwach zagranicznych zajął się partner bielawskiej szkoły, firma EuroMind, z którą współpraca układa się bardzo pozytywnie od 2017 roku. EuroMind to firma mocno zaangażowana w realizację projektów i organizację praktyk oraz pobytu w Hiszpanii.
Pierwszy wyjazd na praktykę dziesięciu techników informatyków i dziesięciu techników fotografii i multimediów odbył sie w dniach 15.03.2021 r. – 26.03.2021 r. Następna grupa dziesięciu uczniów w zawodzie technik informatyk i dziesięciu uczniów w zawodzie technik fotografii i multimediów wyjechała na praktykę w terminie 22.11.2021 r. – 03.12.2021 r.
Trzecia grupa dziesięciu uczniów w zawodzie technik informatyk , pięciu w zawodzie technik fotografii i multimediów , oraz pięciu w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej odbyła praktykę w terminie 07.03.2022 r.- 18.03.2022r.
Przed rozpoczęciem każdej mobilności:
– uczniowie pisali CV w języku angielskim,
– uczestniczyli w zajęciach przygotowawczych z języka angielskiego,
– odbyły się spotkania on-line uczestników projektu z koordynatorem z ffirmy EuroMind w celu ustalenia miejsc praktyk.
W trakcie pobytu w Sevilli uczniowie realizowali:
– praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach: informatycznych, fototechnicznych i energetyki odnawialnej,
– 15 godzinny kurs języka hiszpańskiego
– program kulturowy, który obejmował różne aktywności m.in. wycieczkę po Sevilli, spływ kajakami po rzece Gwadalkiwir, wycieczkę do miejscowości Kadyks położonej nad Oceanem Atlantyckim.
Po powrocie każdy uczestnik wypełnił raport dotyczący realizacji swojej mobilności.
Projekt poszerzył kwalifikacje zawodowe uczniów. Uczestnicy zdobyli kolejny pakiet umiejętności w swoich zawodach. Uzyskali doświadczenie zawodowe, które pozwoli na szybki rozwój ich drogi zawodowej. Sprawi, że jako absolwenci szkoły będą bardziej konkurencyjni i elastyczni na rynku pracy. W ramach projektu uczniowie udoskonalili swoje umiejętności porozumiewania się w języku angielskim, poznali podstawowe zwroty w języku hiszpańskim, zwłaszcza w zakresie słownictwa technicznego, a także nawiązali kontakty oraz właściwe relacje międzyludzkie poprzez wykonywanie zadań w małych zespołach lub indywidualnie.
Zdobyte dzięki udziałowi w projekcie umiejętności zostały potwierdzone stosownym certyfikatem wystawionym przez organizatora praktyk oraz dokumentem Europass Mobilność.
OBEJRZYJ MATERIAŁ TV SUDECKIEJ
Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie realizuje w okresie 01.11.2019 r. – 30.04.2021 r. projekt pt. „Operatywni nauczyciele – nowoczesna szkoła – kreatywni uczniowie”.
Projekt jest realizowany w ramach akcji (projektu) Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na realizacje projektu szkoła uzyskała dofinansowanie w wysokości 44 496 euro tj. kwotę ponad 190 000,00 zł.
Podstawowym działaniem projektu jest odbycie kursu języka angielskiego przez 16 nauczycieli szkoły w ośrodku szkoleniowym na Malcie.
Partnerem szkoły organizującym pobyt oraz szkolenie językowe na Malcie jest organizacja Enso Group z siedzibą w Bristol w Wlk. Brytanii, z którą szkoła współpracuje od 2017 roku w realizacji projektów unijnych. Wcześniejszym wspólnym działaniem była organizacja zagranicznych praktyk zawodowych dla uczniów w zawodzie technik informatyk.
W ramach projektu „Operatywni nauczyciele – nowoczesna szkoła – kreatywni uczniowie”, w dniach 05.07.2020 r. – 17.07.2020 r. 16 osobowa grupa nauczycieli szkoły odbyła 30 godzinny kurs językowy, który obejmował m.in. naukę rozumienia ze słuchu, konwersacje oraz poszerzanie zakresu słownictwa. Prowadzącą kurs była lektorka jednej ze szkół języka angielskiego dla obcokrajowców na Malcie. Oprócz realizacji zajęć językowych, pobyt obejmował również program kulturowy, który polegał na poznawaniu środowiska geograficznego, zabytków, tradycji i obyczajów wyspy.
Realizacja projektu na tej urokliwej wyspie przyniosła nauczycielom wiele korzyści, a przede wszystkim pozwoliła doskonalić znajomość języka angielskiego w typowych sytuacjach życia codziennego. Ponadto sam wyjazd miał bardzo duży walor poznawczy oraz integracyjny, co w okresie pandemii i pracy zdalnej było doskonałą okazją na podtrzymywanie relacji koleżeńskich i podejmowanie planów edukacyjnych na przyszłość.
————————————————————————————————————————-
‘Innovative production & integrative education’ to trzyletni projekt wielostronny realizowany przez naszą szkołę w ramach KA2 Erasmus+. Naszymi partnerami są szkoły z Niemiec, Czech, Słowacji, Słowenii i Chorwacji. Głównym założeniem projektu jest skorelowanie praktycznej wiedzy zawodowej z edukacją szkolną.
Metodycznym aspektem projektu jest stworzenie, przetestowanie i przeprowadzenie lekcji zorientowanych na działanie i kompetencje w grupach międzynarodowych. Dodatkowo założeniem projektu jest wzmocnienie kompetencji uczestników treściami związanymi z systemami szkolnictwa w krajach partnerskich, ich systemami kształcenia i historią poszczególnych krajów. Równolegle do tych działań zorientowanych w szczególności na uczniów, odbędzie się specjalistyczne przeszkolenie nauczycieli. W poszczególnych fazach pracy w szkołach partnerskich zostaną opracowane, przetestowane i przetłumaczone na języki partnerów materiały metodyczne. Współpraca podczas trwania całego projektu będzie odbywała się poprzez wykorzystanie portali online, np. Moodle. Aktywności związane z organizacją oraz zarządzaniem projektem będą oparte na komunikacji e-mail.
Każde spotkanie projektowe będzie poddane ewaluacji, a jej wyniki będą ogłaszane.
Oficjalny Front Page projektu „Innovative production & intergrative education”
Dwuletni projekt Erasmus+ pt. „Innowacyjna praktyka zawodowa szansą dobrego startu w przyszłość” obejmował odbycie praktyki zawodowej w Zakładzie Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii w oddziale Kompetenzzentrum für Nachhaltiges Bauen w Cottbus przez 10 uczniów trzeciej klasy Technikum w zawodzie technik informatyk oraz w oddziale UAZ we Frankfurcie nad Odrą przez 10 uczniów trzeciej klasy Technikum w zawodzie technik budownictwa.
Pierwszy wyjazd na praktykę dziesięciu uczniów z naszej szkoły, kształcących się w zawodzie technik informatyk odbył sie w dniach 05.03.2017 r. – 18.03.2017 r. Następna grupa dziesięciu uczniów w zawodzie technik budownictwa wyjechała na praktykę w terminie 18.02.2018 r. – 03.03.2018 r.
Głównym celem projektu było podniesienie jakości kształcenia zawodowego uczniów poprzez doskonalenie umiejętności zawodowych niezbędnych do ukończenia szkoły i zdania egzaminu zawodowego oraz wyposażenie ich w dodatkowe umiejętności wykraczające poza program nauczania, zwiększające możliwości zatrudnienia w przedsiębiorstwach branży informatycznej i budowlanej.
Projekt poszerzył kwalifikacje zawodowe uczniów. Uczestnicy uzyskali szerszy wachlarz umiejętności w zawodzie technik informatyk i technik budownictwa. Zdobyte doświadczenie zawodowe uczniów pozwoli na szybki rozwój ich drogi zawodowej. Sprawi, że jako absolwenci szkoły będą bardziej konkurencyjni i elastyczni na rynku pracy.
W ramach projektu uczniowie udoskonalili swoje umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim, zwłaszcza w zakresie słownictwa technicznego, a także nawiązali kontakty oraz właściwe relacje międzyludzkie poprzez wykonywanie zadań w małych zespołach czy indywidualnie.
Zdobyte dzięki udziałowi w projekcie umiejętności zostały potwierdzone stosownym certyfikatem oraz dokumentem Europass Mobilność.
Realizacja projektu pozwoliła Zespołowi Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie oraz ośrodkowi w Cottbus oraz we Frankfurcie na zdobycie kolejnych doświadczeń w zakresie współpracy międzynarodowej, szczególnie w aspekcie praktycznego kształcenia zawodowego.
Udział w projekcie umożliwił polskiemu opiekunowi zdobycie doświadczenia zawodowego, zarówno o charakterze merytorycznym, jak i metodycznym w kwestii szkolenia zawodowego w branży budowlanej, pozwolił również poznać nowe metody kształcenia w oparciu o najnowsze technologie. Zdobyte doświadczenia zostały przeniesione do praktyki pedagogicznej w macierzystej szkole.
Projekt obejmuje odbycie praktyki zawodowej w Zakładzie Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii w oddziale UAZ we Frankfurcie nad Odrą przez 20 uczniów drugiej i trzeciej klasy Technikum w zawodzie technik budownictwa oraz ucznia trzeciej klasy Zasadniczej Szkoły Zawodowej w zawodzie murarz.
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego uczniów poprzez doskonalenie umiejętności zawodowych niezbędnych do ukończenia szkoły i zdania egzaminu zawodowego oraz wyposażenie ich w dodatkowe umiejętności wykraczające poza program nauczania, zwiększające możliwości zatrudnienia w przedsiębiorstwach branży budowlanej.
Dzięki praktyce zagranicznej uczniowie poznają materiały budowlane i technologie stosowane w budownictwie w Niemczech, a w szczególności technologie stosowane w rzemiośle murarskim (mury ozdobne i licowe, elementy ścian zewnętrznych, krycie otworów, tworzenie konstrukcji słupowych).
Projekt podnosi kwalifikacje zawodowe uczniów. Uczestnicy posiądą szerszy wachlarz umiejętności, a tym samym zaoferują większą ofertę kompetencji usług budowlanych swoim przyszłym potencjalnym zleceniodawcom. Zdobyte doświadczenie zawodowe uczniów pozwoli na szybki rozwój ich drogi zawodowej. Sprawi, że jako absolwenci szkoły będą bardziej konkurencyjni i elastyczni na rynku pracy.
W ramach projektu uczniowie doskonalą umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim, zwłaszcza w zakresie słownictwa technicznego, a także nawiązują kontakty i tworzą właściwe relacje międzyludzkie poprzez wykonywanie zadań w małych zespołach oraz indywidualnie.
Zdobyte dzięki udziałowi w projekcie umiejętności zostaną potwierdzone stosownym certyfikatem oraz dokumentem Europass Mobilność.
Realizacja projektu pozwoli Zespołowi Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie oraz ośrodkowi we Frankfurcie na zdobycie kolejnych doświadczeń w zakresie współpracy międzynarodowej, szczególnie w aspekcie praktycznego kształcenia zawodowego.
Udział polskich opiekunów umożliwi zdobycie doświadczenia zawodowego, zarówno o charakterze merytorycznym, jak i metodycznym w kwestii szkolenia zawodowego w branży budowlanej, pozwoli również poznanie nowych metod kształcenia w oparciu o najnowsze technologie i przeniesienie zdobytego doświadczenia do praktyki pedagogicznej w macierzystej szkole.
Cel Europejskiej Ścieżki Kształcenia
Wyposażenie uczniów w umiejętności zawodowe niezbędne do ukończenia szkoły i zdanie egzaminu zawodowego oraz w umiejętności wykraczające poza program nauczania, które pozwolą zwiększyć szanse absolwentów na zatrudnienie. Wyposażenie w umiejętności rzadziej spotykane wśród techników z zakresu budownictwa (budowa murów ozdobnych i licowych, różnych rodzajów sklepień). Przekazanie informacji o funkcjonowaniu niemieckiego rynku pracy w branży budowlanej, a tym samym pokazanie możliwości zatrudnienia za granicą w kontekście pojawiającego się deficytu siły roboczej w Niemczech.
Wykonywane czynności/zadania:
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
Praktyczna obsługa narzędzi, urządzeń i maszyn oraz materiałów, umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w wykonywaniu konkretnych zadań, wykonywanie zadań praktycznych, szukanie rozwiązań dla pojawiających się problemów oraz opanowanie umiejętności podejmowania decyzji odnośnie zastosowania optymalnych technik pracy.
Zdobyte sprawności i umiejętności językowe (o ile nie zostały ujęte w rubryce „Umiejętności i kompetencje zawodowe”)
Opanowanie fachowego słownictwa branży budowlanej w języku niemieckim oraz używanie języka niemieckiego zgodnie z indywidualnym stopniem opanowania w mowie potocznej. Doskonalenie znajomości języka niemieckiego.
Zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne (o ile nie zostały ujęte w rubryce „Umiejętności i kompetencje zawodowe”)
Samodzielność funkcjonowania w obcym kraju, przełamanie barier kulturowych, utrzymywanie prawidłowych relacji interpersonalnych.
Efekty projektu/The effects of the project | ||
Efekty projektu/die Auswirkungen des Projekts |
Od dziesięcioleci liczba państw będących członkami Unii Europejskiej wzrasta, co niewątpliwie ma pozytywny wpływ zarówno na starych jak i nowych jej członków.
Unia ze zwiększoną ilością państw stwarza lepsze podwaliny pod rozwój bowiem międzynarodowa współpraca naukowa pobudza ekonomię. Oczywiście aby to osiągnąć należy przezwyciężyć bariery wynikające z różnorodności kulturowej, religijnej i językowej ludności zamieszkującej w poszczególnych państwach. W naszym projekcie uczniowie i nauczyciele udowadniają w mikroskali, że wymiana informacji i współpraca nie są zagrożeniem dla współpracujących ale sytuacją zwycięską ‘win-win’
W pierwszym roku uczniowie będą zbadali i analizowali naukową i gospodarczą współpracę pomiędzy swoimi państwami (energia odnawialna, zanieczyszczenia środowiska, recykling itp. ….). Uczniowie dzielą się wiedzą na powyższe tematy i porównują wyniki testów zanieczyszczenia wody oraz współpracują przy budowie gadżetów napędzanych energią słoneczną. Badają wpływ podobieństw i różnic kulturowych na współpracę ekonomiczną.
Drugi rok poświęcony jest stosunkom międzyludzkim. Ważnymi tematami są: terroryzm, rasizm, migracja ludności, rola religii w społeczeństwie oraz dialog międzykulturowy. Na początku i pod koniec projektu przeprowadzona będzie ocena nastrojów pro-Europejskich w środowisku lokalnym (uczniowie, nauczyciele, rodzice).
Miejmy nadzieję, że porównanie wyników pozwoli jednoznacznie stwierdzić, iż współpraca państw Unii Europejskiej przynosi wymierne korzyści wszystkim jej członkom.
Koordynator projektu: Elżbieta Michalik, Anna Miśkiewicz
tel. (074) 833 45 67
fax. (074) 833 44 49
Oficjalna strona projektu: European Union
Celem projektu jest pogłębienie wiedzy o europejskiej kulturze oraz wzmocnienie więzi społecznych podczas odkrywania różnorodności kultur poszczególnych państw partnerskich. W projekcie uczniowie badają i dokumentują różnorodne elementy własnych kultur jak również zdobywają wiedzę o innych regionach i zamieszkujących je społeczeństwach. Poprzez współdziałanie uczniowie uświadamiają sobie, iż mimo znaczących różnic pomiędzy ich społeczeństwami, borykają się oni z takimi samymi problemami. Dostrzeganie wspólnych elementów skłania uczniów do wnikliwych poszukiwań na swoim terenie i motywuje ich do szukania nowych rozwiązań lokalnych problemów społecznych.
Uczniowie wspólnie tworzą Europejskie czasopismo młodzieżowe które jest rozpowszechniane wśród uczestników projektu i wśród społeczności lokalnej. Uczniowie są źródłem informacji dla dalekich czytelników. W procesie tworzenia czasopisma uczniowie wcieląją się w role reporterów i redaktorów dlatego też zapoznają się z masowymi środkami przekazu funkcjonującymi w nowoczesnym społeczeństwie. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności porozumiewania się w języku obcym w rzeczywistych sytuacjach jak również rozwijają kompetencje informatyczne oparte na wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) podczas przygotowywania materiałów redakcyjnych.
Współdziałanie uczy ich doceniać kulturową różnorodność i wyjątkowość będącą wspólnym europejskim dziedzictwem
Koordynator projektu: Anna Miśkiewicz, Anna Paździora
tel. (074) 833 45 67
fax. (074) 833 44 49
Oficjalna strona projektu: Embracing uniquuenes
Poprawiony ( Poniedziałek, 08 Październik 2018 14:35 )