W roku 2013 uczniowie z klas technik budownictwa uczestniczyli w dwutygodniowej praktyce zagranicznej we Frankfurcie nad Odrą. Oprócz zajęć warsztatowych mieli okazję zwiedzić Berlin, Poczdam oraz wiele innych ciekawych miejsc.
Projekt obejmował odbycie praktyki zawodowej w Zakładzie Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii w oddziale UAZ we Frankfurcie nad Odrą przez 20 uczniów drugiej i trzeciej klasy Technikum w zawodzie technik budownictwa oraz ucznia trzeciej klasy Zasadniczej Szkoły Zawodowej w zawodzie murarz.
Głównym celem projektu było podniesienie jakości kształcenia zawodowego uczniów poprzez doskonalenie umiejętności zawodowych niezbędnych do ukończenia szkoły i zdania egzaminu zawodowego oraz wyposażenie ich w dodatkowe umiejętności wykraczające poza program nauczania, zwiększające możliwości zatrudnienia w przedsiębiorstwach branży budowlanej.
Dzięki praktyce zagranicznej uczniowie poznali materiały budowlane i technologie stosowane w budownictwie w Niemczech, a w szczególności technologie stosowane w rzemiośle murarskim (mury ozdobne i licowe, elementy ścian zewnętrznych, krycie otworów, tworzenie konstrukcji słupowych).
Projekt podniósł kwalifikacje zawodowe uczniów. Uczestnicy posiedli szerszy wachlarz umiejętności, a tym samym poszerzą ofertę kompetencji usług budowlanych swoim przyszłym potencjalnym zleceniodawcom. Zdobyte doświadczenie zawodowe uczniów pozwoli na szybki rozwój ich drogi zawodowej. Sprawi, że jako absolwenci szkoły będą bardziej konkurencyjni i elastyczni na rynku pracy.
W ramach projektu uczniowie doskonalili umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim, zwłaszcza w zakresie słownictwa technicznego, a także nawiązywali kontakty i tworzyli właściwe relacje międzyludzkie poprzez wykonywanie zadań w małych zespołach oraz indywidualnie.
Zdobyte dzięki udziałowi w projekcie umiejętności zostały potwierdzone stosownym certyfikatem oraz dokumentem Europass Mobilność.
Realizacja projektu pozwoliła Zespołowi Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie oraz ośrodkowi we Frankfurcie na zdobycie kolejnych doświadczeń w zakresie współpracy międzynarodowej, szczególnie w aspekcie praktycznego kształcenia zawodowego.
Udział polskich opiekunów umożliwił zdobycie doświadczenia zawodowego, zarówno o charakterze merytorycznym, jak i metodycznym w kwestii szkolenia zawodowego w branży budowlanej, pozwolił również poznanie nowych metod kształcenia w oparciu o najnowsze technologie i przeniesienie zdobytego doświadczenia do praktyki pedagogicznej w macierzystej szkole.
Cel Europejskiej Ścieżki Kształcenia
Wyposażenie uczniów w umiejętności zawodowe niezbędne do ukończenia szkoły i zdanie egzaminu zawodowego oraz w umiejętności wykraczające poza program nauczania, które pozwolą zwiększyć szanse absolwentów na zatrudnienie. Wyposażenie w umiejętności rzadziej spotykane wśród techników z zakresu budownictwa (budowa murów ozdobnych i licowych, różnych rodzajów sklepień). Przekazanie informacji o funkcjonowaniu niemieckiego rynku pracy w branży budowlanej, a tym samym pokazanie możliwości zatrudnienia za granicą w kontekście pojawiającego się deficytu siły roboczej w Niemczech.
Wykonywane czynności/zadania:
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
Praktyczna obsługa narzędzi, urządzeń i maszyn oraz materiałów, umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w wykonywaniu konkretnych zadań, wykonywanie zadań praktycznych, szukanie rozwiązań dla pojawiających się problemów oraz opanowanie umiejętności podejmowania decyzji odnośnie zastosowania optymalnych technik pracy.
Zdobyte sprawności i umiejętności językowe (o ile nie zostały ujęte w rubryce „Umiejętności i kompetencje zawodowe”)
Opanowanie fachowego słownictwa branży budowlanej w języku niemieckim oraz używanie języka niemieckiego zgodnie z indywidualnym stopniem opanowania w mowie potocznej. Doskonalenie znajomości języka niemieckiego.
Zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne (o ile nie zostały ujęte w rubryce „Umiejętności i kompetencje zawodowe”)
Samodzielność funkcjonowania w obcym kraju, przełamanie barier kulturowych, utrzymywanie prawidłowych relacji interpersonalnych.