W latach 2008-2010 Zespół Szkół Placówek Kształcenia Zawodowego w Bielawie realizował dwa dwuletnie projekty w ramach programu Comenius – Uczenie się przez całe życie. Jeden z nich to 'European Union more members is better!?’, w którym współpracował ze szkołami partnerskimi z Belgii i Turcji, natomiast w drugim 'Embracing uniqueness cultural diversity as a European asset’ koordynował współpracę z czterema szkołami partnerskimi z Hiszpanii, Norwegii, Włoch i Turcji. Dzięki tym projektom, uczniowie naszej szkoły mieli okazję nawiązywać kontakty z rówieśnikami z innych krajów, poznawać ich kulturę i sposób życia. Przyczyniło się do tego szereg wyjazdów i wspólna realizacja zadań projektowych,
Dofinansowanie projektów:
Od dziesięcioleci liczba państw będących członkami Unii Europejskiej wzrasta, co niewątpliwie ma pozytywny wpływ zarówno na starych jak i nowych jej członków.
Unia ze zwiększoną ilością państw stwarza lepsze podwaliny pod rozwój bowiem międzynarodowa współpraca naukowa pobudza ekonomię. Oczywiście aby to osiągnąć należy przezwyciężyć bariery wynikające z różnorodności kulturowej, religijnej i językowej ludności zamieszkującej w poszczególnych państwach. W naszym projekcie uczniowie i nauczyciele udowadniają w mikroskali, że wymiana informacji i współpraca nie są zagrożeniem dla współpracujących ale sytuacją zwycięską ‘win-win’
W pierwszym roku uczniowie będą zbadali i analizowali naukową i gospodarczą współpracę pomiędzy swoimi państwami (energia odnawialna, zanieczyszczenia środowiska, recykling itp. ….). Uczniowie dzielą się wiedzą na powyższe tematy i porównują wyniki testów zanieczyszczenia wody oraz współpracują przy budowie gadżetów napędzanych energią słoneczną. Badają wpływ podobieństw i różnic kulturowych na współpracę ekonomiczną.
Drugi rok poświęcony jest stosunkom międzyludzkim. Ważnymi tematami są: terroryzm, rasizm, migracja ludności, rola religii w społeczeństwie oraz dialog międzykulturowy. Na początku i pod koniec projektu przeprowadzona będzie ocena nastrojów pro-Europejskich w środowisku lokalnym (uczniowie, nauczyciele, rodzice).
Miejmy nadzieję, że porównanie wyników pozwoli jednoznacznie stwierdzić, iż współpraca państw Unii Europejskiej przynosi wymierne korzyści wszystkim jej członkom.
Koordynator projektu: Elżbieta Michalik, Anna Miśkiewicz
tel. (074) 833 45 67
fax. (074) 833 44 49
Oficjalna strona projektu: European Union
Celem projektu jest pogłębienie wiedzy o europejskiej kulturze oraz wzmocnienie więzi społecznych podczas odkrywania różnorodności kultur poszczególnych państw partnerskich. W projekcie uczniowie badają i dokumentują różnorodne elementy własnych kultur jak również zdobywają wiedzę o innych regionach i zamieszkujących je społeczeństwach. Poprzez współdziałanie uczniowie uświadamiają sobie, iż mimo znaczących różnic pomiędzy ich społeczeństwami, borykają się oni z takimi samymi problemami. Dostrzeganie wspólnych elementów skłania uczniów do wnikliwych poszukiwań na swoim terenie i motywuje ich do szukania nowych rozwiązań lokalnych problemów społecznych.
Uczniowie wspólnie tworzą Europejskie czasopismo młodzieżowe które jest rozpowszechniane wśród uczestników projektu i wśród społeczności lokalnej. Uczniowie są źródłem informacji dla dalekich czytelników. W procesie tworzenia czasopisma uczniowie wcieląją się w role reporterów i redaktorów dlatego też zapoznają się z masowymi środkami przekazu funkcjonującymi w nowoczesnym społeczeństwie. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności porozumiewania się w języku obcym w rzeczywistych sytuacjach jak również rozwijają kompetencje informatyczne oparte na wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) podczas przygotowywania materiałów redakcyjnych.
Współdziałanie uczy ich doceniać kulturową różnorodność i wyjątkowość będącą wspólnym europejskim dziedzictwem
Koordynator projektu: Anna Miśkiewicz, Anna Paździora
tel. (074) 833 45 67
fax. (074) 833 44 49
Oficjalna strona projektu: Embracing uniquuenes
W latach 2012-2014 realizowany był projekt w ramach programu Comenius pt. „Energy unites cultures” wspólnie ze szkołami partnerskimi z Niemiec, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Turcji. Udział w projekcie pozwolił podczas wyjazdów zagranicznych poznawać kulturę poszczególnych państw uczestniczących w programie.
Dofinansowanie projektu: